Pappa var saknad.

Okej, har inte orkat blogga, jobbat mer än vanligt,
har det körigare än vanligt på jobbet, har haft knepigare
folk än vanligt på jobbet, har varit helt slut, idag är en sån dag
men imorn är jag ledig så jag tänkte försöka hinna detta innan
reprisen av Sopranos.
(somnade igår när det var)


Pappa kom i torsdags, såklart innan jag hade slutat och Daniel hade
åkt på jobbet men älsklingen hade lämnat öppet så dom var som
hemma stadgad när jag kom hem. Då åkte jag å pappa för
att hämta utemöbler på Jysk som jag reserverat dagen innan,
trodde vi skulle få bätte plats i deras bil men icke,
men efter liteknep å knop med rep såå gick det,
säljaren sa att han hade sett värre iaf;)
Fixade chilikassler och ris,
jag å lena tog oss ett glas medans pappa fixade ute mölerna,
Nikita och Oscar sprang runt runt på ute platsen (har även filmat dom)
Daniel kom kring 22, då hade jag öppnat en öl och
hällt upp en whisky åt han.
Dagen efter-> jobb. Natta tog mitt pass på lördagen som bara
va mellan 12-16 så jag gjorde alltså helg på fredag kvällen.

Kom hem åtta på fredagen och då var potatisen i ugnen,
såsen var klar och köttet las på grillen. Vi satt ute och åt, skit trevligt var det.
Pappa å Daniel fick nog kring halv ett men jag å Lena kackla på till halv två;)

På lördagen åkte vi till Flygmusemet, 7 min dit, och det
var mycket intressanare än jag trodde, mäktigt stora ting, helt oroligt,
svårt att få känslan på bild.





Denna helikopter var vi in i:





Efter lunch gick vi till den andra delen av museumet och
det var så roligt för dom hade återskapat vardagsrum/sovrum och kök
som det såg ut förr i tiden, 1950, 1960, 1970, 1980
(missade att ta bilder på 1980)

Temat var Kalla kriget och tråden med rummen var att
visa hur folket tog del av nyheterna, det var fokus på vardagsrummen.

1950:
ingen TV, men en stor radio ( ser ut som en byrå),
stora askfat, skjut dörrar i köket.




1960:
Gammal uråldrig TV i vardagsrmmet,
en telefon i hallen, ful stor björn till barnen och hemska färger,
gamla kakburkar och o´boy (!), askfat i alla rummen.




1970:
Enkelt, brunt, askfat i alla rumen.




Fastnade i en fotölj med högtalare i nacken,
fick lyssna på fruarna till männen som var i
"DC 3:an som försvann", skit intressant,
ingen hjälp från staten, inga pengar, ingen stödgrupp,
dom var jätte upprörda.
Vi gick ner på nedervåningen och där, inglasad låg DC3:an
som dom faktiskt hittade 51 år senare, där låg den,
helt söndersliten men som dom försökt återskapa på nåt sätt.
Historien är jätte intressan så läs här.

På kvällen blev det middag med hemma gjorda hamburgare,
och massa goda tillbehör.
På söndagen åkte Lena och pappa för att hälsa på hennes
kusin som hon inte träffat på 15år.



Jag sov då, haha, varit uppe till ett/halv två varje kväll och gått
upp tidigt med Nikita tog på krafterna,
på söndagen gjorde jag kyckling med salsa/creme fraise sås över
och gratinerade i ugnen, jätte gott blev det, ett lr två glas slank ner
och vi kollade på roligt klipp på youtube.
Pappa visade ett roligt...


...och jag ett.



På måndag åkte dom till kolmården och
var där hela dagen, dom sov en mil därifrån och sen har dom
åkt hemåt så dom gjorde en ganska lång trip men det var så
roligt att ha dom här och pappa trivdes jätte mycket, han sa flera
gånger att vi hade det så bra här med skogen nära och stor å fin lägenhet,
känns bra att höra.

Har gjort blåbärs paj som jag tänkte jag å Daniel
ska käka när han kommer hem, och se sopranos från igår
och sen det "nya".

Ni har väl inte missat REAN på Cubus,
guud.
Baby body för 19/24 kr. Mjukis byxor och tröjor till
pojke och flicka 34 kr styck m.m, massa för halva halva priset
på tjej och kille, snygga klänningar för 99kr på dam,
köpte en igår plus ett halsband för 24kr, har även
örhängen för 7kr(!), badshorts på herr för 49/74,
alla bikinidelar för 49,
massa sommar plagg för ingenting. Skynda skynda!



Oj, nu missa jag reprisen ändå...



Kommentarer
Postat av: Minna

Fan va snyggt det blev med utemöblerna!

2010-08-02 @ 22:17:58
URL: http://underbluesky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0